• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation of an integrated Model for Common information processing in character and digit sequences and specific information processing in digit sequence

Research Project

Project/Area Number 25K06438
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

蔦森 英史  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (60708478)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords発達性ディスレクシア / 視覚情報処理 / 数字列処理 / 10以上の数概念の発達
Outline of Research at the Start

これまで発達性ディスレクシアに視覚情報処理の欠陥が関与することが報告されているが、それらが単位換算など、読み書き以外の領域にどのように影響するのか明らかになっていなかった。本研究では、数字列にも同様に視覚情報処理の欠陥が影響するか実験を行い、文字列と数字列の処理の共通点について検討する。数字列に特異的な処理についても焦点を当てる。10より大きい数の処理を児童がどのように発達させるか、これまで明らかになっていなかった。10をまとまりとして捉える指導が2桁の計算にどのように影響するか介入研究を実施し、発達過程を検討する。これらの研究を踏まえて文字列と数字列の処理に関する統合モデルの作成を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi