• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

AARサイクルに基づく知的障害児が思考する協働的学びの授業デザインモデルの構築

Research Project

Project/Area Number 25K06444
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

細川 かおり  千葉大学, 教育学部, 教授 (50259199)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 霜田 浩信  群馬大学, 共同教育学部, 教授 (80364735)
竹林地 毅  広島都市学園大学, 子ども教育学部, 教授(移行) (50332169)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords知的障害 / 協働的学び / AARサイクル / 授業デザインモデル / インクルーシブ
Outline of Research at the Start

本研究は,知的障害児が主体的に「思考する」,協働的学びの授業デザインモデルの開発を目的としている。VUCAな時代を生き抜くためにAARサイクルを用い主体的に思考する力を子どもに身につけることが重要とされ,探求的学習や協働的学びの授業が開発されてきている。しかし,知的障害については「思考が苦手」とされ研究が少ない。そこで,知的障害児の学びを踏授業デザインモデルの開発を行うが,支援学級や共同学習にも展開可能と考えている。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi