• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on gaze and brain function during reading in children with neurodevelopmental disorders and reading difficulties

Research Project

Project/Area Number 25K06450
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionThe University of Osaka

Principal Investigator

岩谷 祥子  大阪大学, 大学院連合小児発達学研究科, 助教 (60724903)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橘 雅弥  大阪大学, 大学院連合小児発達学研究科, 准教授 (10722952)
下野 九理子  大阪大学, 大学院連合小児発達学研究科, 教授 (60403185)
毛利 育子  大阪大学, 大学院連合小児発達学研究科, 教授 (70399351)
平田 郁子  大阪大学, 大学院連合小児発達学研究科, 助教 (80607333)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords限局性学習症 / 読字障害 / 神経発達症 / 視線計測 / 脳波
Outline of Research at the Start

大阪大学医学部附属病院子どものこころの診療センターを受診した6 歳以上の小学生(神経発達症群)と同年齢の定型発達症児を対象に、読み書き症状の評価、自閉スペクトラム症や注意欠如多動症の発達特性評価を行う。さらに、読字中の視線や脳波の計測を行い、読字障害の視線特性や脳機能の特徴量を同定する。神経発達症児の学習の困難さは周囲に気付かれにくいため、読字障害を早期に発見する客観的なツールを確立し、どのような学習支援が良いかを検討する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi