• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

書字における漢字想起のメカニズムの解明

Research Project

Project/Area Number 25K06453
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

谷中 久和  鳥取大学, 地域学部, 准教授 (60548907)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤岡 徹  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (80770594)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2029: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords漢字 / 書字 / 想起 / 学習障害 / 空書
Outline of Research at the Start

読み書きに関する困難のある児者は多いものの,「読み」についての研究に比べて「書き」の研究は少なく,わかっていないことは多い.特に,書字における漢字想起については,その認知過程について詳細に検討されておらず,確立したモデルもない.また,漢字書字に困難のある児者に対する支援についても漢字想起の認知過程を想定した方法はない.そこで,本研究課題では,漢字書字の困難児者の研究においても知見が用いられることのある「空書」に注目して実験を行うとともに,網羅的な文献調査を行い,漢字想起についての認知過程およびその促進因についてのモデルを構築する.また,本モデルをもとに学習障害児の支援方法について検討する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi