• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical Organization, Practices, and Analysis for Practicing Informatics Education Across School Types and Subjects

Research Project

Project/Area Number 25K06475
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionReitaku University

Principal Investigator

中園 長新  麗澤大学, 国際学部, 准教授 (10646897)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords情報教育 / 校種・教科等横断 / 教育理論 / 授業実践 / 初等中等教育
Outline of Research at the Start

社会の急速な変化を受けて、情報教育は校種・教科等を問わず学校教育のあらゆる場面で実践が求められている。しかし実際の学校現場では、現実的制約によりその実践が困難な状況にある。本研究課題は、さまざまな校種・教科等に含まれている情報教育の要素を文献調査によって抽出し、それを元に授業実践案を開発する。さらに、実際の学校現場で授業実践を行い、その成果から、校種・教科等横断的に情報教育を実践するための理論を導出する。本研究の成果を援用することによって、多忙な学校・教員であってもさまざまな教科等で情報教育を実践することができるようになり、高等学校情報科以外でも情報教育が広く実践されるようになることを目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi