• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Teaching Competency Model for the Utilization of One-to-One Devices by Teachers in Special Needs Schools for Students with Intellectual Disabilities

Research Project

Project/Area Number 25K06483
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKindai University Kyushu Junior College

Principal Investigator

立石 力斗  近畿大学九州短期大学, 保育科, 講師 (90985045)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 水内 豊和  島根県立大学, 人間文化学部, 准教授 (30372478)
齋藤 大地  宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授 (20878433)
山崎 智仁  山口県立大学, 社会福祉学部, 講師 (10984099)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords知的障害特別支援学校 / 1人1台端末 / 授業力量 / ICT / 教師
Outline of Research at the Start

授業で1人1台端末を効果的に活用するには、教師の授業力量が重要である。現時点では、①知的障害特別支援学校において1人1台端末を活用した授業力量の特徴はなにか、②授業力量はどのように形成されるかが不明であり、教師の授業力量向上に資する取り組みを実施できない。結果的に幼児児童生徒の充実した学びが実現されない。そこで本研究は、知的障害特別支援学校における1人1台端末を活用した授業に関する教師の授業力量の実態と形成過程のモデルを開発することを目的とする。本研究では、授業力量を「教授行動」「教授知識」「意思決定」の3側面から捉え、授業力量に関するモデルを開発する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi