• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Programming Learning Tool for Visually Impaired Students Using 3D Spatial Sound

Research Project

Project/Area Number 25K06485
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionIshikawa National College of Technology

Principal Investigator

川除 佳和  石川工業高等専門学校, 電子情報工学科, 准教授 (90552547)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2028: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsプログラミング教育 / 視覚障害生徒 / 3D空間サウンド
Outline of Research at the Start

現在、我が国では小中学校でのプログラミング教育が必修化され、高校での教育も拡充されているが、視覚障害を持つ生徒にとって、視覚に依存する従来のプログラミング教育ツールは多くの困難を伴う。特に、プログラムの実行結果を視覚的に把握することが困難であるため、達成感や学習の楽しさや面白さが著しく低下する。本研究では、聴覚を通じてプログラムの出力を直感的に理解でき、かつ没入感の高い環境の提供を目指し、3D 空間サウンド技術を活用したプログラミング学習という新たなアプローチを提案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi