• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

複線型授業における学業的援助要請・授与スキル教育プログラムの開発と評価

Research Project

Project/Area Number 25K06498
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHokkaido University of Science

Principal Investigator

煮雪 亮  北海道科学大学, 寒地未来生活環境研究所, 学外研究員 (70897545)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小島 洋一郎  北海道科学大学, 工学部, 教授 (50300504)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学業的援助要請 / 学業的援助授与 / 複線型授業 / ソーシャルスキル / 教育プログラム
Outline of Research at the Start

個別最適な学びと協働的な学びの一体的な実現に向け、一人一台端末という新たな学習基盤を活用した複線型授業が注目されている。しかし、複線型授業では、個別最適な学びが促進される反面、学習者ごとに学習内容や進度が異なるため、従来の一斉授業よりも協働するためのハードルが高い。本研究では、複線型授業において学習者自身の力で協働的な学びを効果的に実現するための自律的な学業的援助要請・授与スキルの教育プログラムの開発と評価を目的とする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi