• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Development for Promoting Multicultural Coexistence in Japanese Early Childhood Education

Research Project

Project/Area Number 25K06508
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionShiraumegakuen College

Principal Investigator

大久保 淳子  白梅学園短期大学, 保育科, 教授 (10550486)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内田 千春  東洋大学, 福祉社会デザイン学部, 教授 (20460553)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2027: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords多文化共生 / ノルウェー / カリキュラム開発 / 就学前段階 / 子育て支援
Outline of Research at the Start

日本では、2019年の入管法改正により外国籍の子どもが増加しているが、就学前教育における多文化共生の保育カリキュラムは体系化されていない。そこで本研究では、日本の子どもを含めた「多文化共生を促進する日本型就学前カリキュラムの開発」を目的とし、多文化的価値を内包する北欧(特にノルウェー)のナショナルカリキュラムおよび保育実践を対象に、その制度的枠組みと実践方法を分析し、日本の保育現場に適したカリキュラムモデルを提案する。加えて、本研究の成果は、今後の国際的な教育政策や保育実践を考える際の一助となることが期待される。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi