• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of a Competency-Based Introductory Programming Curriculum in Higher Education

Research Project

Project/Area Number 25K06516
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

遠山 紗矢香  静岡大学, 情報学部, 准教授 (80749664)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsプログラミング教育 / コンピテンシーベース / カリキュラムデザイン / デザイン研究
Outline of Research at the Start

本研究では,コンピテンシーベースの授業を大学でのプログラミング教育で実現できるかを検討するために,現行のカリキュラムをコンピテンシーベースに転換したうえで,カリキュラムベースの授業とコンピテンシーベースの授業とをデザイン研究手法によって比較することで,教育効果を検証することを目的とする.小中学校や高校では,コンピテンシーベースでの実践例が蓄積されつつあるが,大学の情報教育では実践の蓄積が求められているためである.カリキュラムの構築においては,教育方法やカリキュラムデザインの手法で実績のある方法を教科を問わずに取り入れる予定である.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi