• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Problem-Solving Skills in the Era of Generative AI Based on the Theme of Developing Sovereign Authority: Achieving Deep Learning Through High School-University Collaboration

Research Project

Project/Area Number 25K06525
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionMeikai University

Principal Investigator

遠藤 信一  明海大学, 総合教育センター, 教授 (71006517)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉浦 雄策  明海大学, 不動産学部, 教授 (50245156)
大黒 章子  明海大学, 総合教育センター, 教授 (50709045)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords問題解決学習 / 高大連携教育 / 主権者教育 / カードゲーム型教材開発
Outline of Research at the Start

現状の主権者教育においては,政策選択に必要な問題解決力の不足していると考え,文部科学省の受託研究を行い,成果を得た.本研究では「(1)経済分野からアプローチを,ICTを活用したリアルな教材と探究学習を組み入れたゲーミング教材によって行う,またその際に(2)問題解決過程において生成AIを利活用できる問題解決メソッドを提案する(3)問題解決メソッドが高校生・大学生共通の校種を越えた学び合いにより高大連携が進み,より深い学びになるのではないか」.そのために必要な指導法(生成AIの利活用法を含む),e-learning型のゲーミング教材を開発・実践・評価,探究学習発表会など高大連携事業を実施する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi