• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of next-generation programming education based on computational empowerment

Research Project

Project/Area Number 25K06546
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

堤 健人  山口大学, 教育学部, 准教授 (30880140)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷田 親彦  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20374811)
長谷 和久  山口大学, 教育学部, 講師 (40828448)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsコンピュテーショナル・エンパワメント / 尺度開発 / カリキュラム開発 / 中学校技術科 / 高等学校情報科
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,欧米で台頭するコンピュテーショナル・エンパワメント(CE)を促進するための次世代プログラミング教育の開発に向けて,①中学生と高校生を対象としたCEを測定する自己評価尺度を開発し,②CEの理論に基づき設計するカリキュラムの教育効果を①で開発した尺度を用いて実証的に検討することである。2025年度は,CEを測定する尺度とCEの理論に基づくカリキュラムを開発する。2026年度は,開発したカリキュラムの実践とその効果検証に基づく改善を行う。2027年度は,改善したカリキュラムの実践・効果検証と尺度の予測的妥当性の縦断的検討を整理する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi