• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a theory on how individuals adapt to inquiry-based learning in seminar settings

Research Project

Project/Area Number 25K06548
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

伏木田 稚子  東京都立大学, 学術情報基盤センター, 准教授 (40737128)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 良太  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (00734873)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2029: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords大学教育 / ゼミナール / 探究 / インタビュー調査 / 質問紙調査
Outline of Research at the Start

ゼミナールは、人文学・社会科学系を中心に、本邦の学士課程教育を代表する授業方法である。学知を探究する共同体として高い教育効果が期待されているが、学生が探究的に学ぶようになるまでの道筋は明らかでない。
本研究では、「学生はゼミナールという共同体的な学習環境において、どのようなプロセスで探究的な学びに適応しているのか」という問いを立てた。複数事例を経時的に調査するというアプローチを以て、「ゼミナールにおける探究的な学びへの学生の適応過程とそれを支える要因」についての理論を構築する。2025~2029年度に、参与観察を含む縦断的なインタビュー調査、横断的な質問紙調査、教員への示唆の提案・議論を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi