• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of a Learning Outcome Management Model for Competency-Based Education in Short-Cycle Higher Education (Japan)

Research Project

Project/Area Number 25K06587
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNishikyushu University Junior College

Principal Investigator

平田 孝治  西九州大学短期大学部, その他部局等, 教授(移行) (50360293)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学修成果 / ルーブリック評価 / インストラクショナルデザイン / メタ認知
Outline of Research at the Start

高等教育における学修成果の評価では、直接評価と間接評価が広く併用されるなかで、その相関が低いことが課題の1つとなっている。本研究では、短期高等教育に着目し、カリキュラムベースのコンピテンシー基盤型教育おける直接評価(学修到達度)と間接評価(自己評価)の相関を高める実質化策について実証的に究明する。直接評価(教育者側)にカリキュラムベースのインストラクショナルデザイン(ID)[Ⅱ]を、間接評価(学習者側)に学修成果への自覚を促す(メタ認知)教育プロクラム[Ⅰ]を運用モデルとして導入し、外部標準的尺度に基づく自己評価の検証と、学修成果との相関を明らかにすること[Ⅲ]で、本運用モデルの実証的開発を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi