• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a physics learning system using video lessons and online tests for systematic and deep learning

Research Project

Project/Area Number 25K06588
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHiroshima National College of Maritime Technology

Principal Investigator

藤原 滋泰  広島商船高等専門学校, 一般教科, 准教授 (20390495)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords深く学べる物理教育 / 体系的な授業動画 / オンラインテスト / MS Teams / LMS
Outline of Research at the Start

各物理量と法則間の体系的なつながりを深く理解する為の授業動画を開発し、LMSを用いたオンラインテストと誤答分析、作問演習を組み合わせることで、“深く学べる物理教育”についての研究に挑む。
具体的には、以下の研究を推進する。①基盤研究(C) 課題番号21K02822で開発した、計64本の各授業動画に、物理量や法則間の微分積分による体系的なつながりを解説する部分を挿入する。②オンラインテストと誤答原因と推定される理論体系への学習の誘導を行う。③学生間で理論体系に沿った作問と解き合いを行わせて、作問可能レベルへの理解の深化を実証する。
以上により、深い理解をもたらす学習システムの実践的な構築を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi