• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教師の「行為の中の省察」に着目した授業カンファレンスシステムの開発

Research Project

Project/Area Number 25K06591
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

細川 和仁  秋田大学, 教育学研究科, 准教授 (30335335)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords授業カンファレンス / 行為の中の省察 / リフレクション / 教師
Outline of Research at the Start

授業改善を目指したリフレクションを行う際,授業者及び参観者は,授業者の行為の背景にある認知,判断,思考,意思決定から多くのことを学ぶ。しかしそれらは言語化して取り出すことが難しく,それゆえ伝え学ぶことも困難であった。本研究ではこの課題を解決するため,D.ショーンの「行為の中の省察」論の中で述べられている「感覚」に焦点を当てる。授業者が何かを「つかむ」,あるいは「しっくりくる」といった感覚が,授業認知,判断,思考,意思決定の解明,伝達の手がかりになるとの前提に立ち,校内研究や教育実習,教員養成教育等における授業改善を目指したリフレクションの効果を高めるカンファレンスシステムの開発を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi