• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Understanding the Structure of Numbers in Childhood: Focusing on the Recognition of the 'Part-Whole Relationship'"

Research Project

Project/Area Number 25K06628
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

太田 直樹  福山市立大学, 教育学部, 准教授 (00733297)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2029: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords代数的思考 / 部分と全体の関係性 / 加法構造 / 児童期
Outline of Research at the Start

本研究は,数感覚とされる子供の数の認識に焦点をあてたものであり,児童期初期を対象に,数の構成と「部分と全体の関係性」の理解について,評価課題を作成し,その実態を明らかにすることを目的とする。「部分と全体の関係性」とは,あるものの数を考える際に,全部(全体)でいくつあり,その部分にあたる数がいくつであるか,また部分の数がどのような場合があり得るかを把握することをさす。この「部分と全体の関係性」の理解は,幼児期に芽生えると考えられるが,2個と3個で5個のように個別に数の構成として捉える段階から,「5個は1個と4個,4個と1個でも同じ」などのように数の構造を理解して捉える段階となると考える。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi