• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Instructional strategy system for establishing inquiry-based learning that initiatives to enhance both Individually Optimized Learning and Collaborative Learning in elementary school science

Research Project

Project/Area Number 25K06632
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionKyoto Bunkyo University

Principal Investigator

大前 暁政  京都文教大学, こども教育学部, 教授 (90709528)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2030-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2029: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords小学校理科 / 探究 / 教授方略 / 個別最適な学び / 協働的な学び
Outline of Research at the Start

本研究では,小学校において,自己調整学習や「学習の個性化」等を取り入れ,個別最適な学びと協働的な学びを連動させながら探究学習を行えるようにするため,次の3つの教授方略を明らかにし,実践と評価・改善を通すことで,一連のシステムとして構築を試みる。
① 探究において個別最適な学びを促す教授方略
② 探究において協働的な学びを促す教授方略
③ 探究において個別最適な学びと協働的な学びを連動させる教授方略
自己調整学習や「学習の個性化」等を導入し,個別最適な学びと協働的な学びを連動させ,学習者中心の探究学習を支援する教授方略を,システム開発することは,これまでにない研究であり試みである。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi