• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Microscale experiments using individual experiments useful for inquiry activities according to the learning situation

Research Project

Project/Area Number 25K06633
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionShitennoji University

Principal Investigator

佐藤 美子  四天王寺大学, 教育学部, 教授 (50734521)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsマイクロスケール実験 / 個別実験 / 探究活動 / 理科教育 / 教材開発
Outline of Research at the Start

理科実験の新しい取り組みとしてマイクロスケール実験を、理科教育の 現場に定着させるため、児童・生徒の学習状況に対応した探究学習への取り組みや、また学校現場での学習環境の変化に対応しながら、教材開発及び実践による検証を行う。「児童・生徒の主体的な学習を図る観察・実験の充実」と「理科教員の実験指導力の向上」の両面からマイクロスケール実験の学校現場への普及に努め、授業や教員研修、実験講座での実践をとおして、マイクロスケール実験の有効性について検証する。開発したマイクロスケール実験による教材を、学習指導要領の趣旨である「思考力・判断力の育成」を支援する実験活動として位置付け学校現場への普及を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi