• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Multiple Representations as Cognitive Tools for Conceptual Understanding in Introductory University Physics Students

Research Project

Project/Area Number 25K06640
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

右近 修治  東京学芸大学, 教育学部, 個人研究員 (60735629)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 新田 英雄  東京学芸大学, 教育学部, 名誉教授 (50198529)
植松 晴子 (小松晴子)  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (70225572)
中村 正人  東京都市大学, 理工学部, 講師 (90247130)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords物理教育研究(PER) / 多重表現 / 表現能力 / 表現一貫性 / 表現流暢性
Outline of Research at the Start

物理学においては,表やグラフ,図解,数式,言語など多様な表現(representations)が概念の伝達および理解の手段として用いられる。これらの表現は,学習者が物理概念を構築する際の基本的な認知的道具でもある。特に能動的学習においては,学生同士の相互作用が概念獲得を促進する鍵となる。その際,自らの考えを適切に表現し共有する力が重要である。本研究は,学生の表現能力を評価し,それを育成するための学習環境の構築を目的とするものである。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi