• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

疑似科学を素材にしたメタ認知と科学的思考を促進する双方向型の批判的思考教材開発

Research Project

Project/Area Number 25K06668
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

菊池 聡  信州大学, 学術研究院人文科学系, 教授 (30262679)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords疑似科学 / 批判的思考
Outline of Research at the Start

疑似科学信念や陰謀論などの「実証的根拠を欠いた信念(ESB)」が、どのように現代の青少年・成人に受け入れられているのか、またその信念の生成や強化にはどのような認知バイアスが影響を与えているのかを、広汎な調査や実験課題で把握する。これらから得られた知見から、現代の社会で見られるESBを素材に、その信念の背景にある認知バイアスを意識化し制御するメタ認知を促進する教材を作成し、ESBに限定されない汎用的なクリティカル・シンキング教材としてさらに改良を行う。最終段階では、学習者との双方向性をもたせた教材を教育実践に導入し、その有効性を検証した上で、広く一般に公表・提供する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi