• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

幼少期のいきもの学習の主体性促進にゲーミフィケーション要素は有効か

Research Project

Project/Area Number 25K06681
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionNakamura Gakuen University Junior College

Principal Investigator

向坂 幸雄  中村学園大学短期大学部, 幼児保育学科, 准教授 (90419250)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中桐 斉之  兵庫県立大学, 環境人間学部, 准教授 (30378244)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsGamification / Preschooler / Application / Science Education / Tablet Device
Outline of Research at the Start

近年、ゲームの要素を社会活動に適用するゲーミフィケーションが注目を集め、教育の世界でも関心が高まっている。幼少期のICT デバイスの活用に関しては学校・保育施設、家庭の間で方向性に開きがあり、必ずしも学術的観点から検証された形で活用されているとは言えない実態がある。本研究では、幼児児童向けの発達・学習段階を踏まえた適正な教材開発を行う中で、ゲーミフィケーションの要素を部分的に盛り込んだタブレット向け科学教育コンテンツを試供し、学校活動のみならず家庭での自由な取り組みの様子を調べることで、自ら学ぶ姿勢にどの要素が効果を持つのか、どのような教育的効果が見込まれるのかを検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi