• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation and systematization of science lessons conducted at science museums, including the perspective of natural disaster and disaster prevention education

Research Project

Project/Area Number 25K06685
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

中山 慎也  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (10870892)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywords科学系博物館 / 理科教育 / 自然災害 / 防災教育 / かはくVR
Outline of Research at the Start

小中学校の理科において,科学系博物館との積極的な連携が学習指導要領に明記されている。理科4領域の中で,特に地球領域(防災教育)の単元に着目し,実感を伴った理解の効果に対して観察実験の実体験や一人一台端末を活用した映像教材がどのような貢献をしているのか検証する。映像教材やデジタル教科書を用いた実体験の無い授業の場合,教育効果はどこに現れるのかを明らかにする。また,国立科学博物館が公開している映像教材「かはくVR」に着目し,標本とその解説資料を活用した授業の開発,その評価を計画している。なお,これらについては,科学系博物館の学芸員や理科免許状を持つ教育職員と連携して開発および検証を実践する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi