• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Design and Inquiry-Based Learning Based on the Concern for Climate Change

Research Project

Project/Area Number 25K06701
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

藤谷 哲  玉川大学, 教育学部, 教授 (90331446)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷 友和  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (60547040)
藤谷 元子  上越教育大学, 国際交流推進センター, 准教授 (20772065)
多田 孝志  金沢学院大学, 教育学部, 教授 (50341920)
安東 茂樹  芦屋大学, 経営教育学部, 特任教授 (40273817)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords気候変動 / 探究的学習 / 生物育成 / 教育課程 / 持続可能な開発のための教育
Outline of Research at the Start

「持続可能な開発目標(SDGs)」13「気候変動に具体的な対策を」をはじめ環境への負荷を低減するための理念の理解,適切な管理,自然環境保全への活動推進等が教育実践や教科書の記述に多くある。一方,いわば現に認められる気候変動の影響を所与として,その現実を踏まえた,学習指導の教材開発や,教育課程(カリキュラム),各教科・領域間の関連についての検討が必要である。本研究は理科,社会科,技術・家庭科等の各教科・領域の学習内容を対象に,気候変動を所与とした教育課程の相互関連の整理を行う。さらに気候変動の現実を踏まえた,児童生徒の探究的学習のための題材・資料となる情報発信を通じ,その支援のしくみの構築と評価を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi