• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学習教材に含まれる教授キャラクターのリアリティと感情的印象の関係の解明

Research Project

Project/Area Number 25K06743
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

島田 英昭  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (20467195)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学習 / キャラクター / 共感 / 動機づけ / リアリティ
Outline of Research at the Start

eラーニング等の学習教材では、情報伝達目的においては無駄とも思われる「教授キャラクター(実際の教授者/教授者アバター/教授エージェント等の画像・映像)」の添付が頻繁にある。本研究は、リアルとバーチャルの境界が技術的に接近し、リアルな教授者画像・映像を簡単に作ることができる時代背景をふまえ、申請者が実施してきた研究を発展させ、教授キャラクターのリアリティと感情的印象(動機づけ、共感等)の関係を解明することを目的とする。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi