• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Students' decision processes of learning by generating instructional explanations and educational support

Research Project

Project/Area Number 25K06744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

小林 敬一  静岡大学, 教育学部, 教授 (90313923)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教授による学習 / 教授的説明 / 意思決定 / 教育的支援 / 大学生
Outline of Research at the Start

他者に教えることで教えた内容を自分がより深く学ぶことを「教授による学習」という。教授による学習活動は通常,教える能力がある程度,学習者に備わっており,どう教えるかを学習者任せにできる点を活かしてデザインされる。とはいえ,自己流の教授である以上,教授内容の深い処理や得られる学習効果が限定されるという問題もある。本研究では,(a)教授的説明に関して学習者が下す意思決定の過程とその影響,(b)その意思決定過程に影響を及ぼす要因,教授による学習の効果を高めることにつながる,(c)教授的説明の意思決定過程に対する支援方法,という観点からその問題にアプローチしようとする試みである。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi