• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

幼児の向社会性を育む保育のあり方:「不器用な表現」の個人差と発達的変容の検討から

Research Project

Project/Area Number 25K06745
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

若林 紀乃  静岡大学, 教育学部, 講師 (70435056)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords向社会的行動 / 保育 / 発達
Outline of Research at the Start

本研究は,幼児の向社会的行動(思いやり行動)の自発的生起過程における「不器用な表現」に着目し,その育ちを支える保育実践を検討するものである。
実際の保育場面にて「不器用な表現」を表出しやすい幼児の発達的変容を縦断的観察および面接調査にて捉え,その個人的特徴を検討する。
その上で,対象幼児のデータを参照しながら保育者と保育カンファレンスおよび個人面接を実施し,幼児期に思いやりの気持ちを育むための保育観・保育実践を保育者と共に考案していく。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi