• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effects of teacher care and teacher mutual caring that support the well-being of children and teachers

Research Project

Project/Area Number 25K06756
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

庄司 一子  東海大学, 児童教育学部, 特任教授 (40206264)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 智子  女子美術大学, 芸術学部, 准教授(移行) (70982198)
庄司 正実  目白大学, 心理学部, 教授 (90327106)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords子どものwell-being / 教師のケア / 教師の相互ケアリング / 教師の集合効力感 / 教師のwell-being
Outline of Research at the Start

教師の精神疾患,病気休職者は増加の一途を辿り,教師のメンタルヘルス,働き方改革は急務の課題である。一方,児童生徒の問題も増加の一途を辿っており,教師のメンタルヘルスの問題は,教師の仕事や児童生徒との関わりから得られるやりがいの低下から来ると考えた。実際,OECDも生徒のwell-beingの実現には教師のwell-beingが不可欠であると指摘する。
そこで本研究は,教師のケア,ケアする人間関係(相互ケアリング)が,教師の効力感,集合効力感,教師のwell-being,子どものwell-beingに与える影響を検証し,子どもだけでなく,教師のケアが子どもと教師に及ぼす影響,効果を検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi