• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Student Guidance Program to Enhance Teachers' Efficacy and Professional Identity

Research Project

Project/Area Number 25K06760
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

田中 希穂  同志社大学, 免許資格課程センター, 教授 (40399043)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上田 博之  大阪信愛学院大学, 看護学部看護学科, 教授 (00203448)
山口 洋介  同志社大学, 免許資格課程センター, 助教 (60769602)
稲田 雅巳  同志社大学, 免許資格課程センター, 教授 (11018053)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教師教育 / 教師効力感 / 教師アイデンティティ / 生徒指導力 / 教職課程
Outline of Research at the Start

近年の若手教員の休職・離職の深刻化の要因の一つに生徒指導力の不足がある。教職課程履修学生は実習を通じて指導力不足を痛感し、教師効力感やアイデンティティを低下させるが、これらの未発達は,就職後の早期の休職や離職に繋がる。本研究では、小学校教員の生徒指導力や教師効力感・アイデンティティ、児童の学校適応感を縦断的に調査し、令和の日本型教育に求められる生徒指導力の構成要素を明らかにすることで、教職課程履修学生が習得すべき生徒指導力を明確化し、教師効力感やアイデンティティの発達を促すプログラムを開発する。これにより、教育現場への円滑な移行と早期離職防止を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi