• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

IRTの特徴を生かしたテストスコアリングのコスト削減とDIF分析手法の提案

Research Project

Project/Area Number 25K06765
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

熊谷 龍一  東北大学, 教育学研究科, 教授 (60422622)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松林 優一郎  東北大学, 教育学研究科, 准教授 (20582901)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsテスト理論 / IRT / DIF
Outline of Research at the Start

項目反応理論(IRT)のメリットを生かしたテスト運営には莫大なコストとヒューマンパワーが必要となる。本研究では、そのようなコストを大幅に削減しつつIRTのメリットを生かしたスコアリング手法を開発する。さらに、そのスコアリングにおいて、下位集団間で項目の正答率に(測定能力以外の要因で)差がないかを分析する、DIF分析の手法を提案する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi