• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学級と個人の社会的目標は、小中学生の「学校に行きたくない気持ち」にどう関与するか

Research Project

Project/Area Number 25K06769
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

五十嵐 哲也  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90458141)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords不登校 / 不登校傾向 / 社会的目標 / 小学生 / 中学生
Outline of Research at the Start

本研究は,学級と個人の「社会的な目標のマッチング」が,「学校に行きたくない気持ち(不登校傾向) 」や「欠席状況」に影響を及ぼすのかを明らかにすることを目的とする。その際,学年進行によって学級構成員の変化が起こった際,個々の児童生徒が新しい学級の社会的な目標構造を察知し,個人の社会的な目標までも変化させるのか否かについても検討する。さらに,社会的目標と「学校に行きたくない気持ち(不登校傾向)」との間に媒介要因を想定し,「個人の社会的目標が学級の社会的目標構造とマッチしなくても,学校生活スキル等の媒介要因を獲得することで不登校傾向は低減するか」という点も検討する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi