• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Early diagnosis of children with developmental disorders and development of a learning support curriculum based on the theory of working memory

Research Project

Project/Area Number 25K06773
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

湯澤 正通  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (10253238)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords発達障害 / ワーキングメモリ / 読み書き / 計算 / 特別支援
Outline of Research at the Start

子どもの学習困難の原因は多様であり、早期の診断と支援が重要である。学習困難の原因として、①自己制御の弱さ(視覚・注意の問題、抑制や切り替えの困難、身体・手指の制御の苦手さ、家庭環境の影響)と②ワーキングメモリの問題が複合的に関わっている。本研究は、現在・将来の学習困難の把握に加えて、①、②を系統的に診断するシステムを開発する。また、ア)言葉の音韻意識や数量概念の発達を促す活動、イ)身体運動やコミュニケーションを伴う遊び、ウ)社会的関わりや身体的接触を含むわらべ歌を組み合わせた支援カリキュラムを作成する。診断システムにより個別最適な支援を実施し、学習困難を予防・緩和する効果を検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi