• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an In-service and Pre-service Teacher Education Program to Foster Instructional Skills for Promoting Students' Self-Regulated Learning

Research Project

Project/Area Number 25K06779
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

瀬尾 美紀子  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (90431775)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴 里実  東京科学大学, リベラルアーツ研究教育院, JSPS特別研究員 (40986080)
内田 奈緒  岡山大学, 共通教育・グローバル領域, 特任助教 (71019908)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords自己調整学習 / 教師教育 / 学習方略 / メタ認知 / 教員養成
Outline of Research at the Start

自己調整的に学習を進める力を育てる重要性は,教育界内外において広く共有されている。その一方で,勉強法の悩みを抱える児童生徒は約7割に達しており(ベネッセ教育総合研究所,2023),わが国の自己調整学習に関する教育がうまく行われているとは言い難い。
本研究では,自己調整学習の指導や支援が効果的に行われていない原因について,教師の認知的要因(知識,信念,動機づけ)と思考プロセスに焦点を当て明らかにする。そして実践的指導力を育成するための大学教職授業および現職教員研修の開発と検証を行い,教師教育プログラムの構築をめざす。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi