• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Strategies for Intervention in Educational Counseling Case Conferences Considering Teachers' Dependency

Research Project

Project/Area Number 25K06828
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionThe University of Aizu

Principal Investigator

小川 千里  会津大学, コンピュータ理工学部, 上級准教授 (90340760)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 煙山 千尋  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 准教授 (10615553)
塩谷 剛  神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (80711100)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教員の依存性 / 教育相談 / 解決志向チーム会議 / チーム援助 / 組織改革
Outline of Research at the Start

近年、子どものメンタルヘルスの危機的状況が報じられ、スクールカウンセラー(以下,SCと称す)と教員の連携が重要視されている。応募者は、教育相談ケース会議での連携拡充に「解決志向チーム会議」(佐藤、2021)の導入を推進してきたが、その定着困難の背景に教員の依存性があり,教員らが他者に依存的で、自己主張しない様が浮き彫りになった。本研究は、教員の依存性とチーム援助の停滞メカニズム、およびその介入の方略について、定量的調査(教員の依存性とチーム援助の停滞に関する調査)、定性的調査(「解決志向チーム会議」継続者への縦断調査・その他の教員への新規調査)により検証する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi