• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Explanatory Strategies to Promote Seeking Help from Student Counseling Services Among College Students with Depressive and Anxiety Symptoms

Research Project

Project/Area Number 25K06882
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionOsaka International University

Principal Investigator

木村 真人  大阪国際大学, 公私立大学の部局等, 教授 (60365004)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 博樹  立命館大学, 総合心理学部, 教授 (30245188)
水野 治久  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (80282937)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords援助要請 / 説明方略 / 学生相談 / 大学生 / 抑うつ・不安
Outline of Research at the Start

本研究課題では、「説明」を「理解不振を把握・改善する支援行為」と位置づけ、抑うつ・不安症状を呈する大学生の学生相談機関の利用を促進する説明方略を用いた介入法を開発することを目指す。これまでの援助要請を促進する介入の効果は限定的であり、援助要請が促進されない背景には、学生相談に関して、大学生の理解不振が生じており、援助要請促進の介入においては、理解不振を改善するための説明方略が必要となると考える。本研究により、理論面・実践面の両面において、援助要請研究を発展させ、かつ学生相談領域の実践にも貢献することが期待できる。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi