• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Design Method Based on Rapid-Cooling Casting for Lightweight and High-Reliability Chassis Components

Research Project

Project/Area Number 25K07543
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 18030:Design engineering-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

古賀 毅  山口大学, 大学院創成科学研究科, 教授 (30431787)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords急速冷却鋳造 / 組織微細化 / 自動車部品設計 / 熱音振性能向上 / 燃費向上
Outline of Research at the Start

金型を用いた急速冷却による鋳造法により、軽量・高剛性・熱音振性能を備えた自動車部品の設計技術を構築する。
初めに鋳込み後の急速冷却を実現する金型を開発し、次に急冷鋳造によって球状黒鉛や組織を微細化させることで信頼性を高め、複雑な三次元形状の部品を精密に設計製造することで自動車部品の性能向上を達成する。2mm厚リブなどの3次元構造により、軽量高剛性を達成し、固有振動数の設計を可能にすることで音振性能を向上させ、放熱フィンの役割も持たせることで熱性能を向上させる。
自動車の燃費や静粛性向上に寄与し、環境に優れた車両設計と産業競争力の強化を目指す。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi