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Elucidation of the mechanism of low friction and wear expressed by antioxidant fullerene reactants in lubricants

Research Project

Project/Area Number 25K07555
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 18040:Machine elements and tribology-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

本田 知己  福井大学, 学術研究院工学系部門, 教授 (80251982)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Keywordsフラーレン / トライボロジー / 低摩擦 / 分光蛍光光度計 / ケモメトリックス
Outline of Research at the Start

人体や環境への負荷低減のため、従来の潤滑油添加剤として用いられてきたZnDTPなどの代替添加剤として、毒性が低く、酸化防止機能を有したフラーレンに期待が寄せられている。しかしながら、これまで、添加剤を含む潤滑油の酸化と摩擦摩耗挙動の因果関係と摩擦摩耗メカニズムの解明は全く行われてこなかった。本研究では、分光蛍光光度計のスペクトルデータ解析へケモメトリックス手法を活用することによるフラーレン反応物の定量評価に基づいてモデルラジカル反応油を作製する独自技術を確立し、そのモデルラジカル反応油潤滑下でのすべり摩擦試験を行うことで、潤滑油中の抗酸化フラーレン反応物の低摩擦摩耗発現メカニズムを解明する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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