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Effects of the new ball reducer raceway groove on rotational characteristics to realize a compact and lightweight electric drive system

Research Project

Project/Area Number 25K07557
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 18040:Machine elements and tribology-related
Research InstitutionShizuoka Institute of Science and Technology

Principal Investigator

野崎 孝志  静岡理工科大学, 理工学部, 教授 (20548888)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsボール減速機 / 保持器 / 回転変動率 / 軌道溝 / 混合潤滑理論
Outline of Research at the Start

対象とする保持器付きボール減速機(以下 本減速機)の最大の特長は,入出力同軸の動力伝達を可能とし,構成部品が4要素と簡素なため小型軽量であり,従来では実現できなかった1段で10~30の減速比が得られ,かつボールの転がり運動により低振動性が得られることである.本研究の目的は,本減速機の良好な回転特性(低回転変動率,高伝達効率)が得られる溝形状を,運動学的かつ動力学的に解明し,新規駆動系を実現することである.ボールと軌道溝で構成される接触部の作動域が,転がりすべり下の複雑なトライボ面を形成している.理論的アプローチとして,トライボ要素を有する振動系を物理モデル化し,回転特性に与える影響を解明する.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

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