• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

CO2 absorption and recovery system utilizing droplet atomization/charge/heat control by surface texture

Research Project

Project/Area Number 25K07623
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 19020:Thermal engineering-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

野原 徹雄  東海大学, 総合科学技術研究所, 研究員 (40718186)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 落合 成行  東海大学, 工学部, 教授 (40407995)
川本 裕樹  東海大学, 工学部, 特定研究員 (71013223)
福島 直哉  東海大学, 工学部, 准教授 (80585240)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
KeywordsCO2吸収・回収 / 表面微細加工 / 液滴微粒化 / 気液二相混相流 / 高速可視化
Outline of Research at the Start

今後のCO2低減を考慮した各動力源の中で最も現実的となるカーボンニュートラル(CN)燃料+内燃機関の組み合わせを見据えて,CNではあるがCO2排出の課題に対し車載によるCO2の吸収・回収システムを検討する.表面微細構造を施した加熱衝突板にて超微粒化制御により,物理的なCO2吸収プロセスを極限まで促進させ,衝突微粒化時に極低電力での電荷帯電効果やゼオライト/シリカ系吸着材での回収も加えた物理/熱/電気化学の技術融合にて新しいCO2吸収回収手法開発を見出す.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi