• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

航空管制官の作業負荷軽減を支援する空港システムの設計・運用手法の開発

Research Project

Project/Area Number 25K07952
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

伊藤 恵理  東京大学, 先端科学技術研究センター, 教授 (70462893)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords空港 / 航空交通 / 航空管制 / ネットワーク科学 / シミュレーション
Outline of Research at the Start

世界の航空交通需要は増加の一途をたどっており、ヒューマンエラー対策の観点からも、管制業務を支援する新技術の導入、いわばデジタル変革が不可欠である。そこで本研究は、管制官一人当たりの作業負担を最小化する、すなわち空港・空域において航空機事故を誘発しにくい「理想的な航空交通」を生成する空港システムの設計・運用手法を開発する。具体的には、空港・空域における航空交通ネットワーク(経路)構造と航空機の到着・出発スケジューリングを最適化するアルゴリズムを研究開発し、航空管制シミュレーション実験により運用実現性および有効性を評価する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi