• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Branding and Public Engagement Strategies for Privately Owned Important Cultural Property Houses that Preserve Traditional Cultural Events

Research Project

Project/Area Number 25K08045
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

碓田 智子  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (70273000)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小池 志保子  大阪公立大学, 大学院生活科学研究科, 教授 (10433294)
中尾 七重  山形大学, 理学部, 研究員 (90409368)
小栗 宏次  愛知県立大学, 情報科学部, 教授 (00224676)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords重文民家 / 伝統行事 / ブランディング / 公開
Outline of Research at the Start

わが国の国指定重要文化財民家(重文民家)の約60%は個人所有・管理の住宅である。重文民家の文化財建造物としての価値は認識されているが、個人所有だからこそ伝える伝統行事や儀式の文化的価値については情報発信が少なく認知度が低いことが、文化財保全の上での課題と考えられる。本研究は、文化財保全支援者の掘り起こしにつなげるために、伝統行事を伝える個人所有重文民家の文化的価値をブランド力として、社会に発信する手法の検討を目的とする。具体的には、①個人所有重文民家が伝える伝統行事の把握とアーカイブ化、②ブランド力を活用した公開実践と課題の検討、③ブランド力の情報発信と課題の検討を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi