• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TPACKフレームワークによる臨床スキル習得のための学習ゲームの開発

Research Project

Project/Area Number 25K13686
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

野崎 真奈美  順天堂大学, 医療看護学部, 教授 (70276658)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 稲葉 光行  立命館大学, 政策科学部, 教授 (80309096)
大河原 知嘉子  東京医療保健大学, 看護学部, 講師 (80632091)
菱田 一恵  順天堂大学, 医療看護学部, 准教授 (00326117)
佐藤 琴美  東京医療保健大学, 看護学部, 助教 (50964657)
久津呂 唯  順天堂大学, 医療看護学部, 助手 (11003096)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsTPACK / 臨床スキル / コンピテンシー / ゲーミフィケーション / 個別最適な学習
Outline of Research at the Start

技術・手法・内容を連関させるTPACK(Technological Pedagogical Content Knowledge: TPACK)フレームワークを基に、看護実践の過程を疑似体験しながら臨床スキル領域のコンピテンシーを習得する学習ゲームを開発する。これにより看護学教員にデジタルテクノロジーを活用した新たな教授-学習活動のスタイルを提案し、学習者の個別最適な学習とコンピテンシー獲得の促進につながるものと期待する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi