• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

自律した学習者を育てる看護系高大接続教育の推進

Research Project

Project/Area Number 25K13815
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionIshikawa Prefectural Nursing University

Principal Investigator

垣花 渉  石川県立看護大学, 看護学部, 教授 (60298180)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 澤田 忠幸  石川県立大学, 生物資源環境学部, 教授 (50300447)
渡邊 淳子  熊本保健科学大学, 保健科学部, 教授 (60644838)
石川 倫子  石川県立看護大学, 看護学部, 教授 (80539172)
瀬戸 清華  石川県立看護大学, 看護学部, 助教 (80805614)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2028: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords探究学習 / 高大接続教育 / 自律的な学習
Outline of Research at the Start

看護学生を自律的な学習へ導く学習デザインが整備されていない。我々は探究学習に着目し、①自らの看護観を模索するメタ認知、それを支える教師のファシリテーション、②学習者同士の信頼関係をつくる対話によるコミュニケーション作法の修得、が看護学生を自律的な学習へ動機づけることを見いだした。
本研究はこれらの成果を発展させ、探究学習による高大接続教育を推進する。高校と看護系大学をつなぐ探究型授業モデルを開発する。この授業モデルに沿った教師向け研修プログラムを構築し、異校種の教師交流を促進する。さらに、探究型授業モデルやモデルに沿った研修会の有効性を測定する自己効力感尺度を開発する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi