• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

頭蓋内疾患に伴う視野障害の自動車運転への影響解明と運転可否判定プロトコルの開発

Research Project

Project/Area Number 25K14524
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59010:Rehabilitation science-related
Research InstitutionUniversity of Occupational and Environmental Health, Japan

Principal Investigator

堀 諒子  産業医科大学, 医学部, 助教 (10991458)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松嶋 康之  産業医科大学, 医学部, 准教授 (10412660)
佐伯 覚  産業医科大学, 医学部, 教授 (20269070)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords脳損傷
Outline of Research at the Start

頭蓋内疾患を有する患者の自動車運転再開は生活様式の変更とQOLの低下に影響する一方で、頭蓋内疾患に起因する交通事故は社会的問題である。医学的観点による自動車運転再開の判断が求められるが、頭蓋内疾患に起因する視野障害にはまだ医学的な知見が乏しく一般化した基準がなく、法的判断も国際的に大きな解離がある。本研究は、非路上検査(視野評価、神経心理学的検査、運転シミュレーター)、路上検査(実車評価)を行い、①視野障害の改善経過、②視野障害の程度と視野欠損部の代償の程度が運転に与える影響、③視野障害を持ちながら運転可となる群に特異的に良好になる検査結果を明らかにし、自動車運転可否判定プロトコルを検討する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi