• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

xR環境での弓競技のリアリティ向上に関する研究

Research Project

Project/Area Number 25K14596
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59020:Sports sciences-related
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

安本 匡佑  大妻女子大学, 社会情報学部, 教授 (00609448)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
KeywordsxR / 弓 / 身体性 / 生体計測 / UI/UX
Outline of Research at the Start

本研究はアーチェリーや弓道などの弓を用いた体験を、xR(VR/AR/MR)技術によって限られた空間でも安全かつ高いリアリティで再現・拡張することを目的とする。従来のxR研究では体験は射撃動作のみに限定され、実競技との関連性、客観的評価、リアリティが不足していた。そこで本研究では①MRによる現実との融合でアスリートへの有意なフィードバックを実現し、②UXデザインを通して射撃前後を含む広範なセンシングと評価を行い、③新たな競技の創出とその客観的評価を目指す。評価には実道具と制作デバイスの比較、生体計測や慣性センサ、映像分析へのAI活用を通じて、UI/UX開発と身体性の理解に貢献する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi