• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

学校教育の多様性やグローバル化を見据えた柔道の抑え技を基本とした授業教材の開発

Research Project

Project/Area Number 25K14721
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionNational Institute of Fitness and Sports in Kanoya

Principal Investigator

小澤 雄二  鹿屋体育大学, スポーツ・武道実践科学系, 教授 (10244097)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小崎 亮輔  鹿屋体育大学, スポーツ・武道実践科学系, 講師 (70834646)
清田 公保  熊本高等専門学校, 企画運営部, 教授 (80186353)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords柔道授業 / 抑え技 / 教材 / 多様性 / グローバル
Outline of Research at the Start

本研究では、近年の外国人子女や帰国子女の増加に伴う学校教育の多様性やグロ-バル化を見据え、英語や母国語による柔道の授業教材の開発を目的とする。
本来、柔道は「精力善用・自他共栄」の教えの下、相手の技量や体格を意識付けすることで、お互いの技量・体格差を踏まえて「攻防」することの修練教育の導入に適する特性を有している。このような日本の伝統文化である柔道を通して性差や体格等、多様性を包含する心身共に健全な国際的グローバル人材の育成と、これからの少子高齢化の共生社会に関わる生徒らの心身教育を育む授業教材の提案を行う。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi