• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Phenomenological Study on the Essential Point that relates for the Ability of Coaching in Apparatus Gymnastics

Research Project

Project/Area Number 25K14736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

小倉 晃布  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10780588)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords器械運動 / コツ / 処方能力 / 現象学 / 発生運動学
Outline of Research at the Start

近年の学校現場で求められる“個別最適な学び”を実現させるために教員養成段階における“実践的指導力”の養成は重要である。本研究は,教員志望学生が児童生徒に“コツ”を的確に教えるためには“どのような視点から練習教材を処方するべきか”という「処方能力」に焦点を当て,その能力の本質的視点を明らかにすることを目的とした。
手順としては,まず,学生が実施した運動初心者に対する練習教材の処方事例の問題点を明らかにし,次に,その問題点を改善するための仮説プログラムを作成・実践し,妥当性を検証する。最終的に,これらの結果をまとめることで器械運動の指導力に直結する練習教材の「処方能力」に不可欠な視点を解明する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi