• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Learning Support System for Elementary Geometry Proofs Utilizing Handwriting and AI

Research Project

Project/Area Number 25K15373
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

藤本 光史  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (20270241)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2028: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords図形証明支援 / 手書きインタフェース / 数式処理 / 動的幾何 / AI
Outline of Research at the Start

「証明」は数学の定理を理解するために不可欠であるが,苦手意識を持つ人が多く,証明学習のための支援システムが必要と考える.本研究では,補助記号の手書き認識や関係式の手書き操作により命題入力の簡略化を実現すると共に,幾何用AIを用いて不完全な証明の行間を埋めることが可能な学習支援システムの開発を目指す.これにより,「証明の完成まであと少し」という学習者を支援できるようになり,証明学習に新しい展開をもたらせると期待できる.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi