• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creating a skills improvement education system that visualizes gaze and conversation

Research Project

Project/Area Number 25K15374
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionKanagawa Dental University Junior College

Principal Investigator

佐藤 光栄  神奈川歯科大学短期大学部, その他部局等, 特任教授 (70461837)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉本 昌弘  慶應義塾大学, 政策・メディア研究科(藤沢), 教授 (30458963)
西澤 ひろ美  桐生大学, 医療保健学部, 助教 (31002008)
小山田 路子  順天堂大学, 保健看護学部, 講師 (50894309)
金子 直美  神奈川工科大学, 健康医療科学部, 教授 (70533206)
Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords看護技術 / 視線 / 学習効果 / コミュニケーション / 技術伝承
Outline of Research at the Start

コミュニケーション力や対人関係力が低下しているといわれる現代の看護学生に対して、技術習得と同時に患者とのコミュニケーションも重要である。援助技術を提供しながら様々なシーンにおける状況判断や瞬時の意思決定も求められるが、それらは文章化が難しく、対面で丁寧に教える必要がある。また、動画を見ながらシナリオで再現するIT教材など教育効果を高める取り組みも数多くある。
申請者らは、視線の動きを記録できる眼鏡を利用して、学生自らが技術練習しながら、視線の動きやコミュニケーションを記録し、熟練者と比較し違いを確認することで、自分自身で調整ができる仕組みを作ることで、技術教育の効果が上がるかを評価する。

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi