• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Method for Determining Articles Suitable for Comparative Reading and a Support System for Article Selection in NIE Practices for Elementary School Teachers

Research Project

Project/Area Number 25K15387
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

安藤 一秋  香川大学, 創造工学部, 教授 (60325321)

Project Period (FY) 2025-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
KeywordsNIE支援 / 小学校教師 / 読み比べ / 記事選択
Outline of Research at the Start

新聞を教材として活用する教育 Newspaper in Education(NIE)が,初・中等教育機関で広く実施されている.しかし,一般の新聞記事を小学校教育で利用する場合,児童にとって読めない漢字や理解が難しい表現が多く含まれているため,教師にとって,教材準備・研究に多大な労力を伴う.本研究では,小学校高学年の授業において,教師がNIEに適した記事を選定する際の負担を軽減するため,同じ出来事やテーマなどを扱う記事において,異なる意見や議論が展開され,平易性や明確性等も存在する読み比べに適した記事を判定する技術を実現し,NIEに適した記事の選定支援システムの構築を目的とする.

URL: 

Published: 2025-04-17   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi